+ Antworten
Seite 5 von 14 ErsteErste ... 34567 ... LetzteLetzte
Ergebnis 41 bis 50 von 138
  1. Moderation Avatar von maryquitecontrary

AW: Den grimme ælling er at lære dansk og vil være en stolt dansk swan

God natt, Herbstblatt, og sov sødt!

Håber du får en flott rejse og hyggelige dage i Danmark.
    that was the river - this is the sea

Moderation im Forum "Persönlichkeit"

2. Avatar von herbstblatt7

Tusind tak skal du have, maryquitecontrary an sov du godt på din øen, også, med din familie!
    Nyd din læring, sagde silden.

3. Moderation Avatar von maryquitecontrary

Tak, det skal jeg gøre. Vi har lige nu været og badet i havet, lige før solnedgang. Så spiste vi kold fisk og rejer, med dejlig brød og grøntsager.

"Du danske friske strand
    Med vilde svaners rede
    I grønne øer, mit hjertes hjem hernede."

(Også fra Hans Christian Andersen
    https://youtu.be/7Ib0wrNK-ko)
    Geändert von maryquitecontrary (26.07.2017 um 21:34 Uhr)

4. Registriert seit
    17.07.2017

Så, nu er det blevet roligt igen, det var lidt stresset her de sidste 24 timer. Min datter skulle ud at rejse i dag og se nogle venner over weekenden, men så fik hun hold i rykken og kunne næsten ikke bevæge sig. Alligevel ville hun ikke aflyse det, det har været planlægt længe, og så var jeg nødt til at hjælpe hende med alt. Vi bor ikke sammen, men hun bor i nærheden. Og nu er hun endelig rejst, jeg tog hende til stationen forleden. Jeg bare håber det går godt.

Det er en god idé at besøge Københavns hovedbiblioteket, herbstblatt. Det kunne jeg også godt lide at gøre når jeg var ny i København. Nu er der også det Kongelige Bibliotek, den Sorte Diamant, ved vandet, som er opført i 1999, jeg kan godt forstille mig at du vil elske det.

Her er et andet link til en dejlig dansk sang der hedder Frit Land, som kan naturligvis ikke sammelignes med H.C. Andersens mesterværk "I Danmark er jeg født", men den er alligevel en meget inderlig sang.
    Ulige Numre synger Frit Land | DR 90 | DR - YouTube
    Geändert von stjerneskud (27.07.2017 um 21:02 Uhr) Grund: Satz vervollstændigt

5. Avatar von herbstblatt7

Oh, gul, allerede den femte dag i min ferie! Tempus fugit.

"I Danmark er jeg født, dér har jeg hjemme,
    der har jeg rod, derfra min verden går.
    Du danske sprog, du er min moders stemme,

så sødt velsignet du mit hjerte når.
    Du danske, friske strand,
    hvor oldtids kæmpegrave
    står mellem æblegård og humlehave.
    Dig elsker jeg!
    Danmark, mit fædreland!

Hvor reder sommeren vel blomstersengen
    mer rigt end her, ned til den åbne strand?
    Hvor står fuldmånen over kløverengen
    så dejligt som i bøgens fædreland?
    hvor Danebrogen vajer, -
    Gud gav os den, - Gud giv den bedste sejr!
    Dig elsker jeg!

Danmark, mit fædreland!

(Dette vers springes over)
    Engang du herre var i hele Norden,
    bød over England, - nu du kaldes svag,
    et lille land, og dog så vidt om jorden
    end høres danskens sang og mejselslag.
    plovjernet guldhorn finder,
    Gud giv dig fremtid. som han gav dig minder!

Dig elsker jeg!
    Danmark, mit fædreland!

Du land, hvor jeg blev født, hvor jeg har hjemme,
    hvor jeg har rod, hvorfra min verden går,
    hvor sproget er min moders bløde stemme
    der som en sød musik mit hjerte når.
    Du danske, friske strand
    med vilde svaners rede,
    I grønne øer, mit hjertes hjem hernede!
    Dig elsker jeg!
    Danmark, mit fædreland!
    "

(efter Maryquitecontrary af Andersen )

Det er meget romantisk, typisk romantik. Jeg vil have brug for tid til at læse det ordentligt. I det nittende århundrede var den æra af romantik ( unter anderem). Heinrich Hoffmann von Fallersleben skriv det digt i Tyskland (beachte, es gab noch die Kleinstaaten) attenhundrede enogfyrre. Hans Christian Andersen skriv sin poem attenhundrede og halvtreds.

at lave = machen, at gøre = tun. Tatsächlich sehe ich in diesen beiden Verben einen Unterschied. Machen bedeutet für mich, dass ich es von der Art des Herangehens mehr von außen tu, also das was ich mache, ist mehr ein Objekt. Tun bedeutet für mich, dass ich als Ich = Subjekt mehr mit dem Objekt in einer inneren Gefühls- und Handlungswelt verbunden bin. Das ist jetzt eine sehr persönliche Deutung von mir. Fühlt oder seht Ihr da Unterschiede, so für Euch? Wahrscheinlich haben wir das alles mal präzise gelernt, aber das ist alles lange her.

Manchmal denke ich gerne über Wörter oder Worte nach (was auch ein Unterschied ist). So z.B. das Wort "gaden", das Straße heißt (und vejen auch). In der Kunstgeschichte gibt es tatsächlich auch das Wort Gaden, und zwar das Wort "Obergaden" oder "Lichtgaden".

Das ist eine obere Fensterreihe in Basiliken (so heißt der Kirchentyp mit gestuften Innendächern bzw. Kirchenschiffen, deren Hauptschiff höher als die Seitenschiffe ist und dadurch oben Wandfläche für eine Fensterreihe zur Verfügung hat, worüber die Kirche von oben mit Licht geflutet werden kann.

Det er en gaden af lys, også i bedytningen/forstand/forståelse af Religion. Fra vest til øst. Fra den jordiske (og syndige og mørke) verden til himmelske og guddommelige verden, verden af lys og gud.

Det er en ikonografisk forståelse. Christian ikonografi.

@ stjerneskud, den danske journalist var i St. Pauli. De syndige nordisk mennesker, oh ...
    Geändert von herbstblatt7 (28.07.2017 um 11:06 Uhr)

6. Avatar von herbstblatt7

De nordisk mennesker elsker mange fisk.

@ stjerneskud:

"Min datter skulle ud at rejse i dag og se nogle venner over weekenden, men så fik hun hold i rykken og kunne næsten ikke bevæge sig. "

Mener du Rückenschmerzen (rygsmerter?) Den lille stakkel! De to/begge kærester af mine sønner ofte har rygsmerter. De to er også meget ung! Det er fra stress, jeg ofte tænker.

Jeg ønsker hende god bedring og en dejlig tur . Du er en god moder!

Mange tak for tippet med Koninglige Biblioteket, den Sorte Diamant! Og hjemmesiden på internettet med sang Frit Land jeg vil besøge det if aften.

Hav en dejlig dag, I to begge :)
    Geändert von herbstblatt7 (28.07.2017 um 18:48 Uhr)

7. Avatar von herbstblatt7

I eftermiddag jeg fik mit nye køleskab. Jeg vaskede væggen og gulvet bag det gamle køleskab to timer! Tyve år fedt og støv på væggen og på fliserne og på gulvet.

bag træet, bag huset, før huset, før træet,
    Geändert von herbstblatt7 (28.07.2017 um 20:21 Uhr) Grund: Stavning korrektion

8. Registriert seit
    17.07.2017

Ja, det er sandt, hold i ryggen er meget smertefuld, på tysk Hexenschuss. Og jeg synes også som dig, at det often har med stress at gøre.

Tillykke med dit nye køleskab, det er noget jeg skulle også tænke om at få en af disse dage. Det gamle virker stadigt, derfor gider jeg ikke lige nu at beskæftige mig med dette emne, men often tænker jeg at det jeg har nu er for lille. Det haster jo ikke, det er bare min bekvemlighed.

9. Avatar von herbstblatt7

De nye køleskabe har brug for lidt energi.

Godnat og søde drømme

P.S.:

Jeg har glemt at skrive det romantisk digt af Heinrich Hoffmann von Fallersleben: "Deutschlandlied".

På det tidspunkt, nationalisme var moderne i Europa.
    Geändert von herbstblatt7 (29.07.2017 um 10:29 Uhr)

10. Registriert seit
    17.07.2017

Jeg synes, din viden og dit kendskab til kunst, historie og literatur er meget imponerende, herbstblatt. Jeg er ikke en "kunstbanause" men jeg har kun en viden på basic niveau, dette som man har lært i skolen og dette som man har tilegnet sig gennem livet, og i praksis svarer det flest til "schøn" eller "nicht so schøn". Men jeg har lægget mærke til at nu, da livet er blevet lidt roligere end før, har jeg mere" kapacitet" til de fine nuancer i det hele.

+ Antworten
Seite 5 von 14 ErsteErste ... 34567 ... LetzteLetzte