+ Antworten
Seite 4 von 14 ErsteErste ... 23456 ... LetzteLetzte
Ergebnis 31 bis 40 von 138
  1. Moderation Avatar von maryquitecontrary

AW: Den grimme ælling er at lære dansk og vil være en stolt dansk swan

Av og til lurer jeg på hvordan det skete at jeg bor i et annet land nå. Men sådan er det i livet, man tager valg og ting bliver til.

Jeg trives med livet i Norge, men jeg kan savne den danske sansen for humor og den danske måde at være på.

Hver sommer er jeg på ferie på denne øn. Den ligger langt nord i Vesterhavet (nordsjøen på norsk) og hørte til Danmark for mange år siden. Kan I tro at Danmark gik ned til Altona før i tiden?

I Østersjøen er øne mer yndige og frodige. Øne i Vesterhavet er karrige og vilde. Men jeg er glad i havets sus som jeg hører fra mit værelse. Og i lange turer ved sjøen.
    that was the river - this is the sea

Moderation im Forum "Persönlichkeit"

2. Avatar von herbstblatt7

de to studerende, de begge mennesker
    Det er dansk.

Her er en oversætter, gratis. Kan det hjælpe?

Min søn siger, de dansk mennesker har brug alkohol at få humor. Men han kan lide at bo der.

få penge, Jeg får en ny kjole. Jeg får en feber.
    Geld bekommen, ich bekomme ein neues Kleid. Ich bekomme Fieber.

Ich kann das jetzt nicht auf Dänisch formulieren, aber das das nordwestliche heutige Deutschland bzw. Schleswig-Holstein bzw. ein Teil davon mal dänisches, deutsches Gebiet war, das ist mir ein Begriff. Die Grenzen, die uns heute so fest erscheinen und die nach dem zweiten Weltkrieg fest definiert worden, haben sich im Laufe der Geschichte immer wieder verschoben, bzw. sind hin- und hergegliedert worden. Dass dies zwischen Norwegen und Dänemark ähnlich war, ist nachvollziehbar und vorstellbar. Oder denken wir an Elsass-Lothringen ... z.B.

Oder die Kriege in Nachjugoslawien, die zu den jetzigen scheinbar feststehenden Grenzen der zurzeit bestehenden Staaten geführt haben.

Siden i dag jeg er også på ferie, for tre uger.
    Nyd din læring, sagde silden.
    Geändert von herbstblatt7 (24.07.2017 um 07:03 Uhr)

3. Registriert seit
    17.07.2017

Jeg kan godt forstå, herbstblatt, at din søn kan godt lide at bo in København. Har du været på besøg? For mig er den den bedste by at bo i, den har alt, natur og kultur, stil og design, en god infrastruktur, den er begge gammeldags og progressiv, og så er den pæredansk men samtidig meget international.

Til gengæld har jeg kun været få gange i Oslo, mary. Det var på forretningsrejse, jeg har kun set hotellet og lufthavnen og meget lidt af byen; den kongelige palads og en udendors skøjtebane midt i byen. Og jeg havde det dyreste glas rødvin jeg nogensinde har drukket! Hvis jeg husker det rigtigt var det 160 kroner, kan det passe? Jeg har altid villet rejse tilbage til Norge på ferie, men det blev ikke til noget. Det er bare sådan i livet, man har så mange planer, men engang i mellem sker det helt anderledes.

4. Avatar von herbstblatt7

I vil besøge min søn i næste uge! Jeg er på ferie siden i dag. Den første gang.

(Men jeg er meget bange for at flyve )

Hehe gammeldags - en sjov ord - Hval tænker jeg i Tyskland her
    Geändert von herbstblatt7 (24.07.2017 um 17:11 Uhr)

5. Registriert seit
    17.07.2017

Ha, der ist gut! Ich habe zwar einen Moment gebraucht, bis der Groschen gefallen ist - ein Gammel-Tag, den hatte ich erst gestern, am Sonntag (es hat fast den ganzen Tag geregnet).

Das mit dem Fliegen verstehe ich gut, ich bin auch keine laessige Fliegerin mehr, frueher war das kein Problem. Men flyvetiden til København er kun 90 minuter, det går hurtigt. Med tog tager det 12 timer fra Sydtyskland, det er en lang rejsetid.

God nat og sov godt!

6. Moderation Avatar von maryquitecontrary

Det er godt at du har fået ferie fra i dag, Herbstblatt. Jeg håber at I får det rigtig sjovt, du og din søn.

Jeg har været i København for nogle år siden, og jeg kunne meget godt lide atmosfæren og byarkitekturen. Hvis jeg blev nødt til at vælge i mellem Oslo og København, vilde jeg ha valget den danske hovedstaden. Jeg liger Oslo, men den har ikke samme sjarmen (kan man sige det på dansk? ).
    that was the river - this is the sea

Moderation im Forum "Persönlichkeit"

7. Avatar von herbstblatt7

Det er dejlig at lære du kende i dansk, du begge, stjerneskud og maryquitecontrary.
    Det er udlandet ...

Jeg var i Oslo i mange år og i Uppsala.

Zitat Zitat von stjerneskud Beitrag anzeigen
    ...
    God nat og sov godt!

Du to begge også

Månen er hojt.

8. Registriert seit
    17.07.2017

@mary: det må da være den danske hygge det gør forskellen. Men jeg forstår godt hvad du mener, hver skandinavisk hovedstad har sit eget særpræg, sin egen charme.

I lørdags var der en udsendelse på dansk tv som havde danskernes nye syn på tyskerne som tema. Jeg synes, den var spændende, selvfølgelig som altid med et blink i øjet. Det er en serie i fire dele , den sidste udsendes den 29. juli. Den kan også ses på internet, jeg håber linket virker: www.dr.dk/tv/se/ausfahrt/-/ausfahrt-1-4

Kære herbstblatt, i nat kan jeg desværre ikke se månen på himlen. Der er for mange skyer og det regner. Det har regnet næsten hele døgnet, men heldigvis er der ingen oversvømmelser. Jeg håber du havde en god feriedag idag. Hvornår tager du til København, i weekenden?

Ha' det godt !

9. Avatar von herbstblatt7

Zitat Zitat von maryquitecontrary Beitrag anzeigen
    ... Jeg håber at I får det rigtig sjovt, du og din søn. ...
    Zitat von mir gekürzt

Mange tak for ønskerne for mig og min søn, maryquitecontrary. Jeg håber, jeg vil se øen Møns med deres kalksten klinter.

Atmosfæren og byarkitekturen av København er berømte.

I går jeg spørgte min søn på telefonen: "Hval vil du få/have, når jeg vil komme?" Han sigte: "Nogle Brezeln." Den lille stakkel! (Das ist aus "Den lille pig med svovlstikkerne" und heißt, das kleine (und vielleicht erbarmenswerte und süße) Ding und das sage ich zu meinem halbjährigen Enkelchen, wenn ich es sehe und dann guckt sie begeistert und ganz süß, obwohl sie in Deutschland wohnt). Ich sage dann "Du lille stakkel, du!"

Livet i udlandet er ikke let, hvis du kommer fra Sydtyskland! Du har ingen Brezeln!

Et jeg kan forstået got, at hver skandinavisk hovedstathar sit eget særpræg og sin egen charme.

Jeg kender Prag, Budapest, Bukarest ... disse hovelstader har deres hvelt egen charme også. Og Berlin!

Der er en berømte dansk ord: "Hyggelig."

Jeg
    Mange hilsen og du begge skal have en god dag uden regn!

Jeg går til Danmark på mandag. Tusind tak for hjemmesiden på internettet. Jeg vil se det i aften.!

(Her i Stuttgart det er mørkt og det er regn og det er meget koldt i dag.)

jeg spørger ich frage, jeg spurgte ich fragte, at spørge fragen, må jeg spørge dig, kan jeg spørge dig, may I ask you, can I askt you
    Geändert von herbstblatt7 (26.07.2017 um 13:00 Uhr)

10. Avatar von herbstblatt7

Jeg købte den nye undertøj i byen for min tur. Jeg udvekslede penge. Siden i dag jeg har en sygesikring for udlandet. Oh, jeg er meget spændt.

I morgen jeg vil købe en byguide.

Nu jeg er meget træt og jeg vil gå i seng tidlig. I morgen jeg vil spise tidlig med en af mine kærester. Livet kan være meget smuk!

Jeg elsker at bo i en storby.

God natten!

Das schreibe ich jetzt in Deutsch. Ich habe im Internet nach der Stadtbibliothek von Kopenhagen gesucht, die ich in meiner Freizeit aufsuchen werde. Denn mein Sohn wird nur begrenzt frei haben - und ich habe ihm das ausdrücklich zugebilligt. Diese main library sieht innen ein wenig aus wie unsere viel geschmähte (um ehrlich zu sein) neue zentrale Stadtbibliothek in Stuttgart. Das wundert mich ein wenig. Es ist aber ein ehemaliges Kaufhaus in Kopenhagen.

Nu jeg vil se hjemmesiden, du gav, stjerneskud. Efter jeg har spist.
    Geändert von herbstblatt7 (26.07.2017 um 21:16 Uhr)

+ Antworten
Seite 4 von 14 ErsteErste ... 23456 ... LetzteLetzte